| **Home** | **Pesbuk **|**Cuit Cuit** | **AtiQuote** | **KGDCG Sepahturious!!** |

Thursday 11 December 2014

'Nama' WAJIB padan dengan 'Muka', ke?

بسم الله الرحمن الرحيم

Tadi saja lah aku ber-blogwalking kat Blog BN. Citer pasal gambar anak sulung Zahid AF. Dulu aku mmg kipas-susah-mati Zahid ni. Memang tahap menggelupit giler arh aku dengan dia dulu. Masa dia jadi juara tu lagi lah. Kemain mentaik aku kat asrama.

*masa final AF2 bukan minggu budak asrama balik*

Aku ingat lagi esoknya hari ahad, aku layan radio dari pagi sampai petang semata-mata nak layan lagu Milikku tu. Bersilih ganti lah lagu Haruskah (Adam), Aku Cinta Kamu (Linda), Cinta Seorang Teman (Bob), Tangisan Dalam Kerinduan (Farah Breep Breep), dan Kembali Bersama (Kaer). Seriously, aku tak kisah pon siapa yang menang untuk AF 2 masa tu sebab semuanya memang berbakat.

*OK!! Dah meleret sangat mukadimah aku ni*

Nak dipendekkan cerita aku tengoklah gambar-2 anak si Zahid ni yang diberi nama Zareef Nufael. Memang ejaan cam nak Arab-2, English2 sikit la. Kalau bahasa kita ni sebut Zarif Nufail je. Then, aku baca-2 lah komen dibawah. Terbacalah satu ayat yg seperti di bawah:-


Apekah???
"Indah NAMA dari RUPA?"
Aku tak sure apalah yang dia fikir masa dia komen macam ni. Aku tak adalah nak mencarut kat dia. Serius tak!!! Memang dalam kepala hotak aku masa baca komen dia ni, aku dah terfikir.

"mungkin dia ada anak... nama Qistina Agelera. Tapi muka so-so, boleh kata 100% muka orang Melayu yg berkulit coklat Koko Jelly. Then anak dia jadi mangsa cemuhan manusia sejagat sebab nama anak dia tak padan dengan muka. MUNGKIN!!"

Dan mungkin jugak dia sebenarnya tak tahu yang NAMA ini adalah DOA untuk kita sendiri. TAKDE KAITAN LANGSUNG DENGAN MUKA KO HODOH ATAU CANTIK!! Kena ingat lah yea.. Masa kita kecik-2 takkan sama sampai kita besar. Mungkin masa kita kecik kita comel macam anak Che Ta - nama pon letaklah panjang2 sampai terbelit2 lidah opah ko nak sebut. Dah besar nanti muka ko dah tak secomel tu. Wajibkah ko tukar nama ko jadi Minah Senget??
~Tak kaaaann!!~

Ada jugak orang tanya aku. Kenapa sekarang poyo nak orang panggil aku dengan nama ATIQ? Nama penuh aku Nurul Atiqah yang bermaksud Cahaya Yang Mulia. Memang dulu aku bagi orang panggil nama aku Tikah dan Ika. Nampak macam simple, senang nak sebut. Pastu aku perasan, nama tu tak ada maksud!!! Sebab itu sekarang aku suruh orang panggil aku dengan nama ATIQ --> Kaabah, Yang Dimerdekakan.
~Nampaaaak??~

Ni sama jugak lah dengan nama anak Scha dan Awal. Pulun dok kata nama anak dia ni maksud tak elok. Nanti anak besar jadi orang bermasalah lah, kemurungan sepanjang hayat macam Grumpy Cat lah. Memandai je korang kan! Memanglah perkataan 'Lara' dalam bahasa kita ni maksudnya AGAK tak baik. Tapi dalam bahasa Latin, Ukraine dan Rusia, Lara tu bermaksud terkenal, perlindungan dan anggun. Aku pun tak tau lah apa kaitan nama tu dengan anak dia. Dorang lebih tahu apa yang terbaik untuk anak dia kan. Ko pon kalo boleh belek-2 la kamus negara-2 lain. Manalah tau dekat tempat dorang nama kau tu bawak maksud tak elok.
~kau suke??~

Berbalik pada cerita anak Zahid tadi. Nama dia bermaksud yang baik-2 dan aku yakin Zahid lebih tahu apa yang terbaik untuk anak dia. Tolonglah yea. Bukak minda tu luas-2. Nama tu DOA, bukan sekadar gelaran.

Dan aku kalo boleh nak pesan lah yea. Tak payah letak nama anak sepanjang-2 alam bagai. Last-2 ko panggil anak kau Mat je. Kejadah??  Ko tak kesian ke kat anak kau nanti? Masa dia nak menulis nama dia masa exam sampai tak cukup ruang nak tulis nama dia je belum bin/binti lagi. Dahlah nama kau pon dah panjang. Tu belum cerita nak isi borang PTPTN. Banyak kot nak kena isi!!
*aku tgh doakan anak ko dapat belajor tinggi-2 skrg ni tau!*

Bagi aku nama yang paling elok adalah dua suku kata je. Sebab senang nak sebut. Hari2 orang dok doakan anak kau. Tak ke best camtu? Dan sebab itu jugak aku pilih untuk panggil anak sedara aku Anis dan Zulfa. Mudah dan bermaksud.

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

BANYAK BENDA BAIK DI DUNIA,
YANG JAHAT JUGA DILIHAT ORANG

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *


Saje nak amik kesempatan sikit untuk promosi projek terbaru StorySeller Sdn. Bhd. Pada pembukan tahun 2015 nanti akan ada Projek Kreatif dan Kaya 2015 khas untuk mereka yang berminat dalam bidang penyiaran, lakonan, dan penulisan. So kalau berminat bolehlah mendaftar!! Murah-2 je beb. Ilmu yang korang dapat boleh jana kewangan untuk diri sendiri tau!!

Oklah. Assalamualaikum!




Semoga 'pandanganku_yangmulia' sentiasa dirahmati Allah s.w.t

0 orang macho & chanteq telah komen:

Post a Comment

Thanks sebab komen... =)